نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید        ( 1122)                                                                 

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

 

 

سوره 21 : انبیاء ( مکّی ـ 112 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 322 )

( قسمت سی ام )

مشتاقان جلال و جمال



 ( جزء هفدهم صفحه 330 آیه 101 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَى أُوْلَئِکَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

بى‏ گمان کسانى که قبلا از جانب ما به آنان وعده نیکو داده شده است

از آن [آتش] دور داشته خواهند شد


الله

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

در بدایت ؛ عنایت باید ،

تا در نهایت ؛ ولایت باشد ،

یک ذرّه عنایت ازلی ؛

بهتر از نعیم دو جهانی است ،

آن را که نواختند ؛ در ازل نواختند ،

آن را که خواندند ؛ در ازل خواندند ،


فانی قریب

دوستان او در ازل جام لطف نوشیدند ،

و جامه ی فضل پوشیدند ،

خلعت ها در ازل بنام دوستان دوخته و پرداخته ؛

و امروز آن را می رساند !

دیر است که با تو راز می گویند ؛

و تو اکنون می شنوی ! (اگر بشنوی)

جلال عزت او قدیم است ؛

و تو امروز دانی (اگر دانی)

این است حقیقتِ حُسن ازلی ؛

که دوستان را سابق شد ؛

و خداوند بر آنها منّت نهاد ؛

و سرانجامِ اهلِ سعادت بیان کرد که :

لَا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ ...

روز رستاخیز ؛ آنان را بیم از رستاخیز نباشد ؛


و در انجمن بزرگ و عرصه ی سترک ؛

ندای هَذَا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ شنود

این کرامت و نوازشی است که فردا ؛

در روز رستاخیز به مردم با ایمان رسد ،

اما امروز دلهای ایشان چنان است که می گوید :

دلهای مشتاقان روشن است به نور الهی ؛

چون آتش شوق ایشان ؛

آسمان و زمین و عرش و کرسی را روشن کند ؛


 

آن گاه حق تعالی خطاب کند که :

ای مقرّبان حضرت ؛

اینان مشتاقان جلال و جمال منند ؛

گواه می کنم شما را که ؛

شوق من به ایشان ؛

بیش از شوق ایشان به من است !


 



موضوع :